Sportlovsstart med bak!

I dag började Sportlovet för barnen. Wilma var på Djungelcity i Gävle med Miniorerna medan Wiktor hjälpte pappa att måla trapphus. För mig blev det bak när jag kom hem från jobbet.
I förra numret av Allt om Mat fanns ett recept på hur man gör en Semeltårta! Jag har tänkt göra den flera gånger sedan jag fick tidningen, men det har inte blivit av. Eftersom det är "fettisdag" i morgon så tyckte jag det var dags att prova den nu. Är inte säker på att den blev så lyckad - resultatet får ni se först i morgon!

När jag ändå var på gång i köket med bak så passade jag och Wilma på att baka Hallonrutor med kardemummakrisp. Receptet hittade jag på Pernilla Wahlgrens blogg och verkade jättegoda, vilket de också var. Jag gjorde dem i rutor, men de går även att äta som kaka med vaniljsås eller grädde.

Hallonrutor med kardemummakrisp
150 g smör
3/4 dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Kardemummakrisp
2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk nystött kardemumma (eller 2 tsk malen kardemumma på burk)
75 g smör
Garnering4 dl hallon
2 tsk potatismjöl
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienserna till krispet till en smulig massa och ställ kallt att vila en stund.
Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt mjölken.
Vispa ägg och socker vitt och poröst. Sikta ner de torra ingredienserna och tillsätt smör/mjölkblandningen. Rör smeten slät.
Häll smeten i en smord och bröad eller bakplåtsklädd liten långpanna, ca 22x32 cm. Blanda hallon med potatismjölet. Strö hallon och krispsmulor över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Skär upp kakan i rutor när den kallnat.

Kvällens middag blev en salig blandning! I går när vi gjorde köttgrytan (på lamm) så blev det en bit över som vi satt in i ugnen med vitlök och örter, ungefär som en tjälknöl. Jag var lite osäker om det skulle räcka i dag så jag tog även fram lite kyckling. Tillbehör blev broccoligratäng med ädelost samt potatisskivor i ugn. Här ser ni resultatet av dagens middag:

Kommentarer

Populära inlägg