Kyckling a la Schollin

I kväll gjorde jag en supergod kycklingrätt som är en perfekt bjudrätt, då den kan förberedas helt och hållet och sedan göras klart i ugnen när gästerna kommer.

Receptet tog jag från Pernilla Wahlgrens blogg. Hon hade fått den här goda kycklingrätten hos sin mamma (Christina Schollin) på familjemiddagen i påskas.

Receptet är för tio personer, men jag halverade receptet och hällde faktiskt på grädde för att få lite sås av de goda smakerna. Jag bytte ut kycklingklubborna mot kycklingfiléer och skar varje filé i 3-4 delar.


Citronkyckling med kronärtskocka och paprika
10 portioner
2 kg kycklingben,
2 burkar inlagt kronärtskocka (á 290 gr)
1 burk grillad paprika, Fontana (500 gr),
1 1/2 dl färskpressad citron (2-3 citroner)
1 dl rapsolja,
2 msk konc. kyclingfond
4 pressade vitlöksklyftor
2 msk torkad basilika,
1 tsk salt, 3 krm nym. svartpeppar
Till servering:125 gr salladslök, 1 burk oliver, gärna blandade
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Bryn kycklingbenen runt om i smör i en panna till fin yta. Lägg dem i en långpanna med höga kanter.
Skär kronärtskocka och paprika i grova bitar, blanda med övriga ingredienser.
Skeda såsen över kycklingen. Hit kan förberedas några timmar i förväg. Plasta in kycklingen och ställ kallt.
Tillaga kycklingen mitt i ugnen ca 40 min.
Strimla salladslöken. Låt oliverna rinna av. Garnera kycklingen med tillbehören.

Till kycklingrätten gjorde jag både broccoligratäng och pasta.

Kommentarer

Populära inlägg