Brysselkex

Trots värmen tog jag mig tid att baka brysselkex i dag innan vi begav oss ut på stranden. Har varit upptagen med Högbocupen hela helgen och har inte hunnit bakat något inför morgondagen. I morgon är det en stor dag - Wilma och Wiktor fyller 10 år - helt otroligt vad tiden går fort. Tänk att för tio år sedan gick jag och vankade på förlossningen den här tiden på dygnet..

Brysselkex


200 g smör
1 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
Garnering: pärlsocker och karamellfärg
Gör så här: Skär smör et i mindre bitar och kör i matberedaren tillsammans med övrigas ingrdienser. Dela degen i två delar och forma till en rulle. Blanda karamellfärg med pärlsocker och rulla degen i sockret. Låt ligga kallt en stund. Skär i skivor och lägg på plåt och grädda i 200 grader i ca 10-12 minuter.

Kommentarer

  1. Min svärmor brukade alltid baka Brysselkex till jul medan hon levde. Vissa sorters småkakor var för henne ett absolut måste till jul. Samma sorter år efter år. Dit hörde förstås också finska pinnar och flera andra sorters kakor som jag tyvärr glömt namnet på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg