Semester...

...ja, då var det SEMESTER!!! Hur skönt som helst - än om det är tidigt - jag gillar sen semster bättre. Men det här blir nog bra, det ska visst bli varmt nästa vecka. Toppen!

Jag vill också passa på att önska er alla en riktigt trevlig midsommar med massa god mat och dryck och trevligt sällskap. Midsommar kommer traditionsenligt att firas i Årsunda med vänner, barn, potatis, sill och jordgubbar och mycket mer. Dans runt midsommarstång kommer det också att bli och på kvällen firar vi syster som har 40-årsfest!! Hur ser eran midsommar ut?

Vi firade även in sommaren på jobbet i dag med en härlig sommarbuffé beställd från Marangoni här i stan!

Min man fyller år i dag, men honom firar vi i morgon då ingen har tid att komma i dag.

Jag har bakat Foccacciabröd till i morgon. Jag var lat och köpte Kungsörnens färdiga mix. Det är enkelt och blir gott! Det står precis vad man ska göra på paketets baksida.

Jag står för sillunchen i morgon och har då bland annat förberett en sillsallad och en räkpaj. Sillsalladen är hur enkel som helst att göra och till och med jag tycker om den - jag som inte ens äter sill!! Receptet på räkpajen har jag haft i väldigt många år, men det var länge sedan jag gjorde den. Den är lite annorlunda då det inte är någon äggstanning i pajen. Prova den!

Sillsallad
2 brk matjessill
4-5 hackade ägg
4-5 hackade tomater
1/2 hackad purjo
3 dl gräddfil
175 g lättmajonäs
Hackad kall potatis
Gräslök
Gör så här: Skär alla ingredienser i bitar. Blanda ihop allt!

Räkpaj
Pajdeg

1 dl riven ost
100 g smör
2 1/2 dl mjöl
3 krm salt
2-3 msk kallt vatten
Förgrädda i 200 grader ca 8 minuter.
Fyllning:
3,5 msk smält smör
2 msk senap
4 kokta, hackade ägg
2 dl grädde
Räkor
salt, dill
Gör så här: Rör samman allt och sjud lite (löst). Låt svalna.
Grädda i 20 minuter ca 200 grader.

Kommentarer

  1. HEJSAN! Mmmm det ser gott ut! Räkpajen låter hur smaskig som helst! Hoppas att du fått en trevlig midsommar och en bra början på semestern. Här nere i Skåne är det i allafall sommar-värme! Ha det gott! MVH Anna (iannasliv.blogg.se) ps. jag tycker din sida är perfekt om man har idétorka för middag så jag kikar in lite då och då ds.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg