Svampomelett

I dag har jag provat ett recept från kokboken GI-noll (hälsokosten som retar alla läkare). Bilden på omeletten i boken var otroligt vacker, vilket inte min bild blev. Men det blev gott och det är ju huvudsaken. Jag älskar svamp i alla dess former så det här var en rätt som passade mig perfekt.
Receptet går i den italienska stilen och själva idén är att komplettera med vad man har i örtagården, gärna en 6-8 kryddor.

Svampomelett
Färsk svamp
Bacon
ev lök
Rikligt med färska örter/kryddor
6 ägg
lite grädde
Gör så här: Stek bacon och lägg åt sidan. Stek svampen i samma panna. Tillsätt en hackad lök om du vill. När svampen börjar bli halvfärdig lägger du i allt det gröna. Här kan man också smaksätta med lite olja från en burk med soltorkade tomater.
När det gröna smält samman och man börjar se svampen igen slår jag på ett halvdussin lättvispade ägg och en skvätt grädde. Jag rör om en smula med en stekspade. Nu får temperaturen inte vara för hög. Som avslutning strör jag på bacon.

Tyvärr tycker inte barnen om svamp så till dem stekte jag plättar istället.

Kommentarer

Populära inlägg