Ugnsbakad kyckling med soja och chutney

I dag testade jag ett nytt recept som jag hittade på en annan matblogg. Kommer inte ihåg vad den hette, men det kan jag kolla upp. Jag fastnade för bloggen för att den påminde mycket om min. Hur som helst...
Jag gillar mat som sköter sig själv i ugnen. Det går oftast lätt att förbereda och sedan kan man göra annat medan maten görs klar. Denna gång var det kyckling med potatis och morötter som tillagas i samma form så att allt bli klart samtidigt. Ta gärna lite mer mango chutney. Det var lite snålt tilltaget i receptet.
Barnen undrade var fetaosten var, så jag smulade över lite efter det att jag hade tagit ut formen. Det blev gott och passade bra till rätten.


Ugnsbakad kyckling med soja och chutney
900 g kycklingfilé
1 st citron
3 st vitlökskyftor
1 msk soja
1 msk mango chutney
1 tsk salt
1 krm peppar
10 st potatisar
4 st morötter
2 msk olivoja
4 kvistar rosmarin eller 1 msk torkad
2 st tomater eller 1 ask cocktailtomater
1 paprika
1 d oliver
1 dl vitt vin
Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Dela kycklingfiléerna i 3-4 bitar. Lägg kycklingen i en bunke. Pressa över citronen och vitlöken. Tillsätt soja, mango chutney, salt och peppar. Blanda väl.
Skala och skär potatis i klyftor. Skala och skär morötterna i större bitar. Lägg i en långpanna. Ringla över olivolja, salta och peppra och lägg ner rosmarinkvistarna och de marinerade kyckllingfilébitarna. Tillaga i ugnen ca 20 minutr.
Kyfta tomaterna och skär paprikan i bitar. Ta ut formen och lägg i tomater, paprika och oliver. Häll över vinet. Blanda och ställ in i ugnen i ytterligare 10 minuter Kolla att kycklingen är klar.

Stort GRATTIS till Fanny som fyller 13 år i dag!!

Kommentarer

Populära inlägg