Thaimat och bärkaka

I dag hade min man bestämt att vi skulle äta thaimat till middag. Wiktor åt hos en kompis medan Wilma hade två "sovaöverkompisar" här och de ville inte äta thaimat. Snäll som jag är gjorde jag tacos till dem medan vi åt thaimat från "Kaow Thai" vid Willys.

Eftersom vi har massor med hallon i trädgården så bakade jag en bärkaka till kvällsfikat. Det här är ett bra recept, där du ska använda frysta bär till kakan, men jag använde våra färska hallon och det gick lika bra!

Enkel bärkaka
20-24 bitar
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
1/2 l bär tex hallon, vinbär eller hjortron
1/2 dl socker
100 g smör
Gör så här: Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vetemjöl. Bred ut smeten på bakplåtspa pper i långpanna.
Ta frysta eller färska bär och fördela dem över kakan. Strö över socker. Hyvla smör i tunna skivor över hela kakan och grädda ca 30 minuter i 175º.
Låt svalna. Skär upp i passande bitar.
Källa: www.matklubben.se


Tävling!
Jag brukar följa en blogg som heter Hallon & Blåbär. Just nu pågår en tävling där man kan vinna den här receptboken. Gå in och tävla där!

Kommentarer

  1. ser gott ut!! Skall även försöka hitta ett bra recept på ananaspajen du tipsade om. Har du möjligen det? Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Går du in på paj under etiketter i min blogg så hittar du receptet på Ananaspajen. Prova den!
    /Pinglan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg