Tuppkaka


Blev fikasugen mot kvällningen och snodde ihop denna kaka. Receptet är från från senaste Buffé (2009, nr 6, sid 31).
I originalreceptet ingår rabarber, men jag tog björnbär istället. Även vinbär, hallon eller blåbär kan användas till denna kaka. Den flexibla kakan är saftigt god även utan frukt eller bär. En klick vispgrädde eller vaniljglass är inte fel till.
Tuppkaka med rabarber & kardemumma
Portioner: ca 10 bitar
2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
50 g kallt smör
1 msk hel kardemumma
300 g rabarber
2 msk majsstärkelse (Maizena)
1/2 dl florsocker
1 dl flagad mandel
smör och ströbröd till formen
Gör så här: Sätt ugnen på 200°C. Smörj och bröa en form, ca 22 cm i diameter. Blanda samman ägg, socker och vetemjöl i en bunke. Vispa inte, rör bara tills allt blandats väl. Bre ut smeten i formen. Hyvla smöret med en osthyvel över kakan. Stöt kardemumman i en mortel. Skär rabarbern i cm-tjocka bitar och blanda med majsstärkelse, florsocker och kardemumma. Strö rabarberblandningen och mandeln över kakan. Grädda i 30–35 minuter i mitten av ugnen.
Låt kakan svalna före servering.

Kommentarer

  1. Hej Ingela! Har du sett att det går att lägga in en sökfunktion som extra gadget på blogger nu? Det skulle vara bra att kunnna söka bland dina recept. Det är ju så mycket som är gott. Jag kom på det för att jag letade efter receptet på citronkyckling och du har en del kycklingrecept. Bara ett tips!

    SvaraRadera
  2. Hej Elin! Nej, jag har inte sett att man kan lägga in sökfunktion. Det vore ju perfekt. Ska kolla det i kväll. Hittade du receptet på citronkycklingen?
    /Ingela

    SvaraRadera
  3. Ja, jag hittade citronkycklingen till slut och den ska jag absolut göra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg