Grekisk lasagne

Idag blev det en stor form med lasagne hemma hos oss. Jag gjorde så pass mycket att det räcker till matlådor och att barnen får värma till lunch i morgon.

Lasagnen blev en kombination av vanlig "hederlig" lasagne och grekisk lasagne. I receptet på grekisk lasagne var det ingen ostsås utan bara mjölk och ost. Jag gjorde ostsås och tillsatte sedan soltorkade tomater, oliver och fetaost.

Grekisk lasagne
500 g köttfärs
1 röd lök
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 brk krossade tomater
tomatpuré
basilika, oregano, rosmarin
salt, peppar
ca 20 gröna oliver
1 fpk fetaost
lasagneplattor
2 dl mjölk
riven ost
Gör så här: Hackalök, vitlök och chili, fräs i olja. Tillsätt köttfärsen. Salta och peppra. Tillsätt krossade tomaterna och kryddorna. Halvera oliver och tillsätt dem och tomatpuré. Varva lasagneplattor och köttfärs, smula över fetaost på varje lager. Strö över riven ost och häll över mjölken på sidan. Laga i ugn i ca 30 min. Servera med sallad.

Oj, vad jag väntar på att våra plommon ska mogna. Vi har hur mycket som helst i år, så mycket att jag vet att vi inte kommer att hinna äta upp eller ta reda på allt. Så är det någon som vill ha är det bara att säga till. Någon som har några bra plommonrecept?

I dag har vi sorg här hemma. Vår undulat Doris som vi skaffade för cirka två veckor sedan dog i dag. Hon hade fått någon slags infektion i stjärten. Vi förberedde barnen redan i morse att Doris troligtvis inte skulle överleva dagen. Hon burrade upp sig, satt sig i ett hörn eller i matskålen och vinglade när hon gick. Jag fick ta henne hur enkelt som helst och så har hon inte varit tidigare. När jag kom hem från träningen i kväll hade hon somnat in. Vi begravde henne på vår tomt och barnen har lagt en sten där med ett hjärta.

Kommentarer

  1. Mmm va gott det låter med grekisk lasagne, det måste jag testa! Vad tråkigt att höra det med er undulat. Har själv katt o vet inte hur jag skulle klara mig om hon gick bort. Ha en bra vecka! MVH Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg