Surströmming!

Har ni tänkt på hur många traditioner eller egentligen anledningar till att fira något som vi har i Sverige. Just den här tiden äts det kräftor och surströmming runt om i stugorna! Även om surströmming är en tradition kan man med fog hävda att de som äter den gör det för att den är god. Ingen äter surströmming för skojs skull.

Jag har "lärt" mig äta surströmming i små mängder och då i tunnbrödklämma med mandelpotatis, lök, tomater och gräddfil. Då blir det riktigt gott. Min man däremot är en äkta norrlänning och älskar surströmming. Medan min svärfar levde och vi var till Norrland och hälsade på honom, så åt de surströmming sommar, vinter, vår och höst. Det spelade det liksom ingen roll vilken årstid det var.

Nu blir det inte lika ofta, men en gång om året brukar vi äta med min syster och svåger och då blir det även kräftor för dem som inte äter "delikatessen" från Norrland.

Bilden är lånad då jag glömde kameran hos syster.

Kommentarer

  1. Jag älskar surströmming. Även kräftor. Snart är det min tur att öppna den första burken för i år. Längtar! För att göra festen extra travlig kan man ladda hem gratis sånghäften från www.sanghafte.se Finns med olika teman, bl a surströmming och kräftskiva. Hoppas ni får några trevliga skivor framöver!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg