Halv åtta hos mig!

Halvåtta hos mig är ett matlagningsprogram där amatörkockar sätter sina matlagningskonster och sociala färdigheter på prov.

Varje vecka, måndag till torsdag, får tittarna bekanta sig med fyra, för varandra okända personer, boende i samma stad och som turas om att bjuda varandra på middag. Det blir spännande möten vid middagsbordet när gästerna ska lära känna varandra och sätta sina matlagningskunskaper på prov.

Mina barn tycker att jag ska anmäla mig till programmet. Mamma, du kan ju vinna 15 000 kronor. Visst skulle det vara en kul grej, men jag är nog för feg...

Denna trerätters middag serverades ikväll. Recepten hittar ni på www.recept.nu


(Bilderna är lånade från recept.nu)

Från mig kommer detta recept som jag gjorde i går, söndag. Smaskigt och lätt!
Köttfärsgratäng med potatis
För 4-6 personer.
700 g blandfärs
10-12 medelstora potatisar
1 gul lök
150 g crème bonjour ost, t ex Grekisk vitlök
2 dl crème fraiche, (neutral eller med smak av paprika och chili)
3 dl grädde
Salt
Peppar
Garnering:
3 tomater
Riven ost
Gör så här: Skala, skiva och koka potatisen några minuter. Under tiden så steker du köttfärsen med hackad lök, salt och peppar. Tillsätt crème bonjour, crème fraiche och grädden i färsen. Se till så att allt smälter samman.
Häll av vattet från potatisen och lägg i en smord ugnssäker form. Häll över färsblandningen och blanda allt med potatisen.
Lägg på riven ost och skivade tomater om man vill (jag hoppade över tomaterna den här gången). Grädda ca 15-20 minuter eller tills osten har smält i ca 175 grader.
Servera med en grönsallad.


Kommentarer

  1. jooo! du kan väl anmäla dig! :D

    SvaraRadera
  2. Tv 4 har tydligen redan varit och filmat ett gäng från Sandviken med omnejd. Du får anmäla dig till nästa år Pinglan!

    SvaraRadera
  3. Håller med dina barn att du ska anmäla dig!!! Hoppas allt är bra med dig och att du får en fin vecka! MVH Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg