Köttfärspaj

Det var bra pris på köttfärs i affären när jag var och handlade häromdagen så nu har jag fyllt på frysen igen. Det känns bra att ha ett lager där och bara ta upp när man behöver. Gjorde en köttfärspaj från ett recept jag har haft sedan långt tillbaka.
Köttfärspaj
För 8 personer.
Pajdeg:
3 dl mjöl
125 gr smör
1 msk vatten
Fyllning:
6 hg köttfärs
ca 1 dl chilisås
3 dl gräddfil
1 klyfta vitlök
1 krm salt
1 krm svartpeppar
oregano
1 pkt riven mild ost
tomater
Gör så här: Blanda snabbt ihop mjöl, smör och vatten till en pajdeg. Förgrädda i 200 grader i 10 minuter. Bryn köttfärsen. Blanda köttfärs, chilisås, gräddfil, vitlök, salt och peppar. Bred ut detta i det förgräddade pajskalet. Skiva tomaterna och lägg på köttfärsen. Strö över den rivna osten.
Grädda i 225 grader i 20 minuter. Servera med vitlökssås och grönsaker.
Vitlökssås: Blanda creme fraiche, gräddfil, citronpeppar och pressad vitlök. Låt stå och dra en stund.

Kommentarer

  1. Mums vad gott med paj ! Vilket spännande recept med gräddfil i :) Annars är Tacopaj min favorit, mums !

    Hoppas du får en fin dag :)

    SvaraRadera
  2. Oh, den såg god ut!
    Fin sida du har, jag kommer tillbaka!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg