Pepparrotsfylld filé med champagnesås

I dag var det meningen att vi skulle ha vårt årliga adventsfirande med familjen I och familjen O. Nu blev Wiktor sjuk och vi fick hoppa över vår årliga tradition med glögg, korvgrilling och julgransplockning i skogen med gösmiddag som avslutning. Så det blev en hemmakväll istället och middag med familjen. Jag hade en fläskfilé i kylen och kom då att tänka på ett recept med pepparrotsfylld filé från Buffé nr 11 1999 som jag har gjort många gånger. Tidigare har jag gjort risotto till, men jag hade ingen parmesanost hemma så det blev skivad potatis i ugn istället. Såsen till är enormt god...

Pepparrotsfylld filé med champagnesås
1 fläskfilé, ca 600 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1½ msk fransk senap
3 msk riven pepparrot
2 msk smör
Sås:
1 schalottenlök
2 dl vispgrädde
2 msk konc kalvfond på flaska
1 msk dijonsenap
½ dl hackad gräslök
1 dl mousserande vin
Gör så här: Putsa köttet genom att skära bort hinnorna. Skär ett djupt snitt på längden efter hela filén och vik upp den. Krydda köttet med salt och peppar. Bred på senapen och strö över pepparroten. Vik ihop filén och fäst med tandpetare.

Bryn filén runt om i smör i en stor stekpanna. Lägg upp köttet på ett ugnssäkert fat. Sätt genast in det i kylen.
Skala och hacka löken. Koka den i grädde, kalvfond och senap, utan lock i ca 5 minuter.
Vid serveringen:
Sätt ugnen på 200°C. Stek köttet i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ta bort tandpetarna. Skär köttet i bitar.
Värm såsen och rör ner gräslöken. Vispa i vinet precis vid serveringen och servera såsen skummig med köttet. Och gärna med lite extra pepparrot.

Kommentarer

  1. Denna rätt såg verkligen god ut, måste prova den längra fram!

    SvaraRadera
  2. Detta ser verkligen inte helt fel ut.. Champagnesås låter ju väldigt lockande eftersom jag befinner mig i champagnehuvudstaden.. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg