Tomat- och fetaostgratinerad kyckling

Här kommer ett busenkelt recept som har legat hemma i gömmorna länge, men som jag aldrig tidigare har provat. Passar lika bra till vardags som till fest. Enkel och god bjudrätt där man kan göra allt i långpanna om man är många. Nu hade jag inga soltorkade tomater hemma, så jag tog grillad paprika i olja i stället. Det gick lika bra men jag tror att det blir godare med tomaterna.

Tomat- och fetaostgratinerad kyckling
Till 3 portioner behöver du:
3 stora kycklingfiléer
Salt
Peppar
1 liten skiva franskbröd
4-6 soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
Fetaost efter smak
3 dl matlagningsgrädde
ca 2 msk tomatpuré
1/2 vitlöksklyfta
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Dela kycklingfiléerna i 2-3 delar. Stek kycklingen så den får fin färg och salta och peppra. Mixa brödet, tomaterna, vitlöken och fetaosten. Ta med lite av oljan som tomaterna ligger i också, ungefär en matsked.
Lägg kycklingen i en ugnssäker form. Strö över det mixade över kycklingen.
Blanda grädden, tomatpuré och vitlöken i en skål. Häll detta kring kycklingen i formen. In med allt i ugnen i ca 20 minuter. Servera med färsk psta- ris, bulgur eller bara en grönsallad.

Kommentarer

  1. Nu har jag lagt upp lite recept om du vill kika ;-) Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vi (jag till exempel) som gillar kyckling och äter det minst en gång i veckan är ständigt på jakt efter olika sätt att tillaga kycklingrätter. Det här receptet faller mig i smaken. Tack för det.

    SvaraRadera
  3. hej pinglan!
    nu har jag bakat en paj som tina skickade till mig så nu har jag skickat ett recept till dig.
    ha en fortsatt bra kväll! kram

    SvaraRadera
  4. Det här såg gott ut..
    Tack för gratulationerna, hade en riktig kanondag..
    Mvh

    SvaraRadera
  5. Det låter verkligen kalasgott! Kycklingrecept kan man aldrig få för många av :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg