Det blev inte jag...

Nu är det klart vilka sex som gick till final i Årets Tapaskreatör 2010 - och det var inte jag. Det hade jag inte räknat med heller eftersom jag inte alls var nöjd med min tapasrätt. Det ska bli spännande och se vilken som vinner till slut.

Dessa har gått till final:
Kaffekokarkokboken - Bläckfiskspett med tillbehör
Den sista Alfahanen - Ångad fjordlax med lime och chili
Sweetchili - Grillad scampi med mangosalsa
Rostad mandel och ruccola - Halstrad pilgrimsmussla
Pyttes. Matblogg - Friterade pilgrimsmusslor med avokadosalsa
GET IT ON - Grillspett med Serranoinlindad jätteräkor och halloumiost

Värt att notera att det är bara rätter med fisk och skaldjur som har nått finalen.

Här är kommer mitt bidrag:

Apelsinmarinerad scampi på toast med tapenade och mangosalsa
5 st formfranska
10 scampi
1 brk tapenade

Marinad:
1 pressad vitlök
1 tsk sambal oelek
2 msk pressad apelsin
2 msk olivolja
salt, peppar

Salsa:
1/2 mango
1 avokado
2 tomater
olivolja
vitvinsvinäger
salt, peppar
Gör så här: Lägg scampin i en marinad av olivolja, pressad apelsin, sambal oelek, pressad vitlök, salt och peppar.
Hacka mango, avokado och tomat i mindre bitar. Blanda ihop tillsammans med olivolja, vitvinsvinäger, salt och pappar.
Stek scampin några minuter. Rosta bröden och ta ut rundlar eller hjärtan. Bred på ett lager med tapenade på brödet. Lägg på en tesked med mangosalsa och garnera med en scampi.

Kommentarer

  1. Konstigt. Jag tyckte ändå att det var många som hade tyckt att de rätterna med fisk och skaldjur inte var deras smak. Ditt bidrag låter jättegott och det var en tuff omgång!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg