Rabarber...


Äntligen har jag egna rabarber i landet. Tog en planta från grannen för två år sedan och nu har den äntligen blivit så stor så att jag i dag kunde skörda några till en god rabarberpaj! Hittade ett enkelt recept på smulpaj med kokosflingor. Extra gott blir det med kanel på rabarbern.

Rabarberpaj med kokos och kanel
Tid: 35 minuter
4 portioner
Ingredienser:
3 stjälkar rabarber
2 msk potatismjöl
0,75 dl strösocker
1 tsk malen kanel
Smuldeg:
3,5 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
1 dl strösocker
150 g smör eller margarin
Gör så här:
Sätt ugnen på 225°C. Ta fram smöret till smuldegen så det hinner bli lite varmare än kylskåpskallt till smuldegen ska göras.

Skär rabarbern i ½ cm tjocka skivor och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjöl, strösocker och eventuellt kanel. (Man kan om man vill först blanda potatismjöl, socker och kanel så blir det jämnare utspritt och man slipper klumpar.)

Smuldeg:
Blanda vetemjöl, strösocker och kokos i en bunke. Tillsätt smöret skuret i mindre bitar. Finfördela smöret med händerna till en grynig massa eller använd elvisp. Fördela smuldegen jämnt över rabarbern.
Grädda rabarberpajen mitt i ugnen i 225°C i ca 20 minuter.
Servera med grädde, vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass.


Kommentarer

  1. Var ingen dålig planta det blivit. Rabarber är ju bara så gott.

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, visst är det gott med rabarber. Plantan är helt ok nu, men lite för mycket ogräs - har inte hunnit med det...

    SvaraRadera
  3. Underbart! Ska plantera rabarer så jag får lagom tills nästa år.

    SvaraRadera
  4. Blev bjuden på en superenkel och mycket god rabarberpaj som jag vill dela med mig till dig Ingela. Rabarber i botten på en pajform, sockra lite, strö sedan på drygt ett halvt paket citronsockerkaka (färdig mix från affären) hyvla sedan på smör/margarin och lägg ovanpå så att det täcker. In i ugnen på 225 grader cirka 20 minuter.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, Lena! Den där pajen har jag faktiskt gjort tidigare, men då med konserverade päron eller persikor. Rabarber har jag inte provat - men det ska jag göra. Låter gott!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg