Kyckling- och gnocchigryta

När vi var i Milano för några veckor sedan så blev min man helt frälst i gnocchi, så när jag hittade det här receptet på kyckling och gnocchigryta var jag tvungen att testa det. Det smakade inte som i Italien, men det blev en riktigt god onsdagsmidgag. Och snabbt gick det också. Köpte nedanstående färska gnocchi på ICA.

Kyckling- och gnocchigryta
4 person(er) Ingredienser
2 st lökar, gula
300 g champinjoner
600 g kycklinglår, skinn- och benfria
1 msk rapsolja
3 msk ajvar relish, stark
2 dl matlagningsgrädde, (15 %)
0,5 dl vatten
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
500 g gnocchi, färsk

Tillbehör
1 st grönsallad

Gör så här: Benfria kycklinglår är en god lättlagad råvara som tillsammans med färsk gnocchi blir en spännande fredagsgryta. Skala löken och skär den i bitar. Dela champinjonerna i kvartar. Dela kycklinglåren i ca 3 cm bitar. Bryn kycklingen i olja, tillsätt lök, champinjoner och fräs i en vid tjockbottnad kastrull i ca 3 minuter. Tillsätt ajvar, grädde och vatten. Salta och peppra. Låt sjuda ca 5 minuter. Lägg gnocchi i kycklinggrytan och låt allt sjuda ytterligare två min. Smaksätt med salt och peppar. Servera med sallad.

Kommentarer

  1. Ser smaskens ut, färsk gnocchi har jag aldrig använt mig av!

    SvaraRadera
  2. Den här ha vi också prövat men vi hade mild aijvar och det gav inte så mycket smak, stark är nog att rekommendera som du hade tagit..
    Mvh

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg