Misslyckade Äppel- och kanelmuffins

I vår lokala annonstidning Annonsbladet som kommer ut varje tisdag, var det i dag ett recept på Äppel- och kanelmuffins. Så i dag när jag kom hem från jobbet blev det bak, men tyvärr blev de lite misslyckade och jag tror det beror på formarna jag hade. De blev inte alls stora och snygga som jag hade hoppats utan flöt ut helt på plåten. Men de blev i alla fall goda och det är ju huvudsaken, eller??


Äppel- och kanelmuffins
6-10 st
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
125 g smör
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
2 äpplen, skalade och skurna i den storlek man vill ha

Fyllning: Blanda ihop och ställ åt sidan.
1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
60 g smält smör
2 msk malen kanel

Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en bunke. Vispa smör och socker med en elvisp i en annan bunke och tillsätt sedan äggen, en i taget. Blanda i mjölken i smörblandningen och tillsätt sedan de torra ingredienserna från den anda bunken.

Börja fylla muffinsformarna till hälften med muffinssmet, strö sedan på ett lager med fyllning, och sedan ett till med muffinssmet. Tryck ner några äppelbitar och strö på rikligt med kanel.

Gräddas i ugnen på 175 grader i ca 25-30 minuter. Sedan är det bara att njuta!

Kommentarer

  1. Jag tycker att muffinsen ser smarriga ut, stora o härliga! Å vilka fina formar. Dom smakar säkert gott till fikat ändå!

    SvaraRadera
  2. Men, du vet, även misslyckade muffins kan vara riktigt goda. Om inte annat får du en utmärkt anledning att krypa upp i soffan och äta upp dem själv.

    SvaraRadera
  3. Stefan: Ja, formarna är fina, men inte så bra. Jag tror de är för tunna. Ja, de var ju goda ändå.

    Matpolisen: Det just det jag gjorde. Kröp upp i soffan med en kopp te och muffins.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, även misslyckade muffins kan smaka mumselimums :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg