Ungersk gulasch

Jag ligger fortfarande däckad i en eländig förkylning så just nu händer det inte särskilt mycket i mitt kök. Tur att jag stod vid spisen hela söndagen så att jag har något att dela med mig av till er.

En härlig mustig gulasch med potatis i. Det går givetvis att utesluta potatisen och i stället servera kokt ris till, men med potatis i gulaschen blir det en komplett maträtt. Ett nybakat lantbröd, krispiga salladsblad och färsk gurka skuren i stavar passar också utmärkt som tillbehör liksom en rejäl klick turkisk yoghurt.

Ungersk gulasch
8 hg nötkött av fin kvallitet, fransyska, rostbiff, utskuren ryggbiff eller lövbiff
2 stora gula lökar
5 vitlöksklyftor
1 stor eller två mindre röda pepparfrukter
2-3 msk olja
½ dl tomatpuré
1 rågad tsk hel kummin
6-7 deciliter köttbuljong
2-3 paprikor av olika färger
1 msk milt paprikapulver
6-8 medelstora potatisar av mjölig sort
100 g rotselleri
3 tomater
Salt
Vitpeppar

Gör så här: Skär köttet i munsbitstora tärningar, hacka löken grovt samt skiva vitlök och pepparfrukterna. (Vill du ha starkare smak behåller du kärnorna). Strimla sellerin, kärna ur paprikorna och skär dem i inte allt för små bitar, ca 2x2 cm. Dela tomaterna i klyftor som sedan delas mitt itu.

Häll oljan i en stekpanna och värm upp, bryn köttet väl på alla sidor, lägg över i en tjockbottnad gryta. Fräs löken, vitlöken samt pepparfrukten. Rör om noga så att allt får fräsa i oljan, fortsätt att fräsa tills löken börjar mjukna, lägg i hälften av paprikatärningarna och den strimlade sellerin, fräs ytterligare en stund. Tillsätt kummin, paprikapulver och tomatpuré, fräs ytterligare ett par minuter.
Späd med buljongen och rör om så att allt blandas, häll över allt i grytan med köttet och låt sjuda sakta under lock ca 30-40 minuter eller tills köttet börjar bli mört.

Lägg ner potatisen och sjud i ytterligare ca 20 minuter eller tills potatisen är nästan färdig då läggs resten av paprikan och tomaterna ner i grytan, sjud tills paprikan börjar mjukna, den skall ha lite tuggmotstånd kvar.

Smaka av grytan med salt och peppar.

Kommentarer

  1. Proppa maten full med chili och allsköns kryddor. Du ska se att förkylningen inte vågar stanna kvar.

    SvaraRadera
  2. Håller med matpolisen. Proppa i dig en massa välkryddad mat! Gulasch är en sådan rätt som mamma brukar få laga när viskakomma på besök .

    SvaraRadera
  3. Tyvärr har jag ingen smak, men chili kanske gör susen ändå. Får prova det!

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Hittade hit då jag sökte på broccoligratäng med bacon, och här fanns ju massor med smaskens. Jag återkommer!

    SvaraRadera
  5. Det bara att titta in - alltid hittar du något som passar dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg