Wiktors Napoleonhattar


Både Wilma och Wiktor fick ett ryck och ville baka i dag. Wiktor hittade bara recept som var lite krångliga och till slut fastnade han för Napoleonhattar. En söt liten kaka som kräver en del pyssel men som är väl värd besväret. Med lite hjälp av mig så fixade Wiktor kakorna galant. Wilmas bakverk är inte riktigt färdiga än, så dem lägger jag upp i morgon...

Wiktors Napoleonhattar
40 st
150 g smör
4,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
1 st ägg
100 g mandelmassa
grön hushållsfärg,

Glasyr

florsocker

Gör så här:
Arbeta snabbt ihop smör, mjöl och socker, gärna i en matberedare. Tillsätt ägg och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt vila svalt ca 15 min.
Sätt ugnen på 175°. Färga mandelmassan med hushållsfärg.
ut mördegen tunt på en mjölad bänk eller mellan plastfolie. Ta ut runda kakor med mått, 5–6 cm i diameter.
Rulla små kulor av mandelmassan och lägg mitt på varje kaka. Vik därefter upp degen från tre sidor så att kakan får formen av en napoleonhatt. Tryck till degen så att den håller ihop.
Grädda mitt i ugnen 10-12 min. Sikta över florsocker när kakorna har svalnat.


Kommentarer

  1. Åh vilka fina hattkakor! Fastnade också för biskvikakorna i långpanna. Väldigt många trevliga recept i denna blogg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg