Fisksoppa med tomat och saffran

I kväll har vi ätit fisksoppa här hemma. Det blev lite "man tager vad man haver" och den blev riktigt god. Prova! Ni kommer garanterat att gilla den - enkelt och gott!!

Perfekt smaksättare i soppan!

Fisksoppa med tomat och saffran
4 portioner
3 laxfiléer, skurna i kuber
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 fiskbuljongtärning
1 burk passerade tomater
1 burk Creme Fraiche Tomat och Saffran
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl vatten
1/2 dl finklippt dill
salt & vitpeppar

Tillbehör: Aioli och vitlöksbröd

Gör så här: Hacka lök och vitlök och låt det fräsa i lite smör i en kastrull. Häll på vatten, passerade tomater, creme fraiche och grädde och koka upp. Lägg i fisken och låt sjuda på medelvärme 5-10 min (beroende på storlek) tills fisken är färdig. Garnera med dill och aioli.

Soppa i mina vackra skålar från portugisiska Gerbera!

Kommentarer

  1. Perfekt! Ett mumsigt recept på en fisksoppa är precis vad jag är ute efter till nästa månads matsedel! Det får bli denna! Det enda jag undrar är tomatsoppan... är det av typen Campbells eller liknande?

    SvaraRadera
  2. Det ska vara passerade tomater i burk. Jag har nu ändrat i receptet, men det går säkert bra med Campbells tomatsoppa också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg