Kyckling och svamplasagne med pesto

Det bästa jag vet är att testa nya recept. Jag kollar runt på "nätet" och olika matbloggar och får massor med inspiration. Jag testar, lagar, exprimenterar tar bort och lägger till ingredienser. Hos Madeléne som har den härliga matbloggen Gourmet-morsan hittar jag ofta mycket goda och bra recept. Ikväll blev det ännu ett smarrigt recept därifrån.


Kyckling och svamplasagne med pesto
4 personer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 kycklingfiléer, finstrimlad
Olja till stekning
700 gr skogschampinjoner
1,5 dl vispgrädde
1 dl finhackad persilja
1 dl finriven parmesanost
12 färska lasagneplattor
4-6 msk pesto (färdig på burk, typ barilla)
8 cocktailtomater

Béchamelsås:
2 msk smör
3 msk vetemjöl
7 dl mjölk
1 grönsaksbuljong

Gör så här: Hacka löken och vitlöken samt skär svampen i skivor och stek i stekpanna. Salta och peppra. Tillsätt vispgräddden i svamprören. Låt småputtra i ett par minuter. Blanda ner persilja och parmesanost och ställ åt sidan.
Gör béchamelsåsen. Smält smöret, tillsätt vetemjölet och tillsätt mjölken lite i taget. Tillsist buljongtärningen. Låt den koka upp och bli tjockare. Sätt ugnen på 200°C. Stek kycklingen och salta och peppra. Ta fram 4 ugnsfasta formar, och häll lite béchamelsås i botten. Lägg därefter en lasagneplatta (ca 6x8 cm) Lägg på kyckling och svampröran samt mer béchamelsås. Lägg därefter en lasagneplatta till och upprepa med kyckling och svampröra och bechamelsås. Tillsist cocktailtomater och strö över pinjenötter och ringla över persto. In i ugnen i ca 30 min på 200°C. Ta ut och toppa med ruccula och lite mer riven parmesanost.

Fredagsmys

Kommentarer

Populära inlägg