Soya och honungslackad kyckling med sesamkål

ICA har utökat sitt ICA Basic-sortiment med massor av bra varor. Det är det billigaste sortimentet bland ICA:s egna varor och alla varor lever upp till deras kvalitetskrav. I deras senaste receptblad hittade jag det här recepetet som jag provade häromdagen. Jag tog kycklingfiléer istället kycklingklubbor och det blev riktigt gott.


Sesamkålen med sweet chilisås var en riktig höjdare!

Soya och honungslackad kycklingklubba med sesamkål

Portioner: 4
6 kycklingklubbor/filéer
1 dl honung
1 dl japansk soja
1 lime
1 tsk salt
2 krm peppar
4 portioner ris
1/2 litet vitkålshuvud
3 msk matolja
4 msk sesamfrö
1 dl sweet chilisås

Gör så här: Tina kycklingklubborna/Filéerna.
Sätt ugnen på 150˚C. Blanda honung, soya, pressad limesaft, salt och peppar. Lägg kycklingklubborna/Filéerna i en ugnssäker form och pensla dem med honungsblandningen.
Sätt in mitt i ugnen mitt i ugnen ca 50 minuter eller tills innertemperaturen är 82˚C. Köttsaften ska vara klar utan rosa inslag. Tiden kan variera beroende på hur stora kycklingklubborna/Filéerna är.

Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
Strimla kålen och fräs den i oljan. Rör i sesamfrö och sweet chili.
Servera kycklingen med sesamkålen och riset.

Kommentarer

Populära inlägg